Organizace výuky
Výuka v ZŠ V Oboře probíhá dle školního vzdělávacího programu vycházejícího z kombinace projektového vyučování a filozofie Marie Montessori v jejím moderním pojetí (Claus-Dieter Kaul) a schváleného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve věkově smíšené třídě (tzv. trojročí).
Naše výuka je založena na následujících zásadách:
- ne všechny děti jsou ve škole úspěšné, ale všechny mohou být šťastné
- primárním cílem je pomoci každému dítěti dosáhnout plného potenciálu
- badatelský přístup
- projektové vyučování
- respekt k tempu dítěte, rozvoj pozitivního postoje ke škole/vzdělání
- chyba je přítel - děti se učí prostřednictvím svých chyb
- rozvoj sebevědomí a sebeúcty
- škola a výuka má jasně daná pravidla, která každý člen třídy dodržuje
Vyučování začíná v 8:30. Den je členěn do dvou až tří 1,5 hodinových bloků s půlhodinovou svačinovou přestávkou a přestávkou na oběd.
Připravené příjemné a respektující prostředí ve škole provede děti základní školou s úsměvem na tvářích a s radostí z objevování a vzdělávání.
Při výuce se užívají metody společné i samostatné práce. Každý žák pracuje svým vlastním tempem a zdolává úkoly různé obtížnosti, rychleji postupující děti se nenudí a pomalejší nejsou stresovány. V rámci dané činnosti (předmětu) si žák svobodně volí aktivitu podle vlastního zájmu nebo podle plánu, který dopředu zná a také místo pro práci.
Nedílnou součástí školního roku je pět velkých příběhů montessori. Tyto lekce jsou silné, napínavé a jsou navrženy tak, aby probudily představivost a zvědavost dětí. Dítě by mělo být ohromeno zázrakem vzniku, nadšeno z nových myšlenek, užasnout nad vynalézavostí a schopnostmi vymýšlet nové věci, jež jsou součástí lidského ducha. Všech pět příběhů je vhodně využito pro vzdělání dětí v různých oborech.
V rámci školního roku probíhá také řada tvůrčích projektů, ve kterých žáci také pomocí badatelského přístupu objevují již objevené a tím si osvojují nenásilnou formou znalosti v jednotlivých předmětech. Zakončení každého projektu je realizováno formou práce, kterou žák zařazuje do svého portfolia a která je součástí jeho (sebe)hodnocení.
Do výuky je od prvního ročníku nenásilnou formou zařazena výuka anglického jazyka (ve vybraný den - pro vyšší ročníky dny - je běžná výuka dvojjazyčná).
Domácí úkoly
- užíváme slovní hodnocení nejsou zadávány tradiční formou
- úkoly se zadávají v duchu vyhledat, vytvořit nebo zamyslet se nad diskutovaným aktuálním tématem či projektem, případně dokončit práci na vlastním portfoliu
- děti by doma měly pravidelně číst
Hodnocení
- neznámkujeme, užíváme slovní hodnocení
- popisujeme individuální pokrok dítěte ve znalostech a dovednostech, osobní úspěchy i co se dítěti nepodařilo
- popisné hodnocení na základě portfolia školní práce dětí, záznamů ověřených úkolů a ukončené práce na projektech
- hodnocení neslouží ke srovnávání žáků mezi sebou
- vysvědčení má formu popisného slovního hodnocení
Zpětná vazba rodičům
- dítě si píše deník, kde hodnotí svou práci
- dítě vytváří portfolio své práce (ukončení projektů)
- neveřejná fotogalerie
- tripartitní schůzky 2x ročně
- organizační třídní schůzky - dle potřeby
- rodičovské konzultační hodiny – individuálně, doporučení alespoň 2x ročně
- slovní hodnocení (vysvědčení) obdrží dítě každé pololetí - v prvním pololetí pouze stručné hodnocení kompetencí